• Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Google+
  • Blogspot
< Inapoi

Raluca Magdas: Femeie copilot într-o lume a bărbaţilor
15.03.2016

Poza 4Cine a spus că lumea motorsportului este doar pentru bărbaţi? Raluca Magdaş ne demonstrează opusul. Femeile pot fi chiar foarte pricepute la copilotaj, iar martore sunt rezultatele dobândite de Raluca de-a lungul timpului. Cine i-a îndrumat primii paşi în această carieră, dar şi care sunt principalele provocări întâlnite în motorsport? Am aflat chiar de la Raluca!

 

 

 

AutoElite Magazine: Bună Raluca! Ne bucurăm că într-o lună atât de specială pentru toate femeile, o femeie din lumea motorsportului a fost de acord să ne acorde un interviu! Spune-ne te rog, de unde această pasiune pentru raliuri?

 

Raluca Magdaş: Salut AutoElite Magazine şi salut cititorilor! Virusul raliurilor l-am preluat la vârsta de 16 ani de la prietenul meu de atunci care îmi povestea zilnic de acest sport şi despre cât e de frumos. A urmat, un an mai târziu, primul raliu în calitate de spectator, Raliul Maramureşului, unde am fost „infectată” definitiv. Îmi aduc aminte că după chiar prima probă pe care am urmărit-o mi-am pus în cap că vreau să concurez ca şi copilot, lucru ce s-a şi întâmplat câţiva ani mai târziu.

 

 

A.E.M. : Cum sunt văzute femeile în această lume dominată de bărbați? Crezi că sunt retincențe doar din cauza faptului că ești femeie?

 

R.M. : Din ce în ce mai multe femei apar în lumea motorsportului. Dacă la început au existat reticenţe mari în ceea ce ne priveşte, cred că acestea încetul cu încetul se diminuează, deoarece se observă că femeile sunt capabile să facă o treabă cel puţin la fel de bună, dacă nu mai bună decât bărbaţii.

Poza 3 

 

A.E.M.: Care au fost mentorii tăi de la începutul carierei? Prespun că au fost niște oameni care ți-au ghidat pașii în acest domeniu.

 

R.M. : Cariera am început-o „sub aripa” lui Danny Ungur, care mi-a fost instructor la cursul de copilotaj. De-a lungul timpului, am avut norocul să fiu îndrumată de persoane cu nume sonor în motorsportul românesc (ex: Mihaela Beldie, Ioan Badiu, Sebastian Itu şi nu numai), fiecare sfat ajutându-mă să îmi îmbunătăţesc prestaţia în timpul unui raliul şi să contribui cât mai eficient la succesul echipajului.

 

 

A.E.M: Care crezi că sunt trei atribute majore pe care orice copilot trebuie să le aibă, pentru a excela în munca pe care o desfășoară?

 

R.M.: Pe primul loc, fără discuţie, este pasiunea. Dacă nu îţi doreşti să fii copilot şi nu eşti pasionat de aşa ceva, mai bine stai acasă. Acest lucru e valabil indiferent de domeniu, nu numai în motorsport. Apoi cred că trebuie să existe nebunia şi lipsa fricii de a sta în dreapta unuia cel puţin la fel de nebun ca tine. Ca ultim atribut pe lista aş pune calmul, mai ales în situaţii limită, când pilotul trebuie ajutat să îşi păstreze concentrarea.

 

 

A.E.M: Știu că ai concurat cu mai mulți piloți de-a lungul timpului. Cum sunt aceste fluctuații de coechipier? Te adaptezi repede schimbărilor de acest fel?

 

R.M.: : Aceste fluctuaţii nu prea sunt de dorit, deoarece sudarea alături de un pilot ca şi echipaj e o chestiune de durată. Cred totuşi că am reuşit să mă adaptez destul de repede cerinţelor şi stilului fiecărui pilot alături de care am concurat, rezultatele obţinute alături de majoritatea cărora am stat stat în dreapta fiind o dovadă a acestui lucru.

 Poza 1

 

A.E.M: În 2013, în timpul Transilvania Rally , ai ocupat locul 1 la Cupa Suzuki și locul 3 Clasa 9. Sunt diferite competițiile de acasă față de cele ”în deplasare”?

 

R.M. : În deplasare te concentrezi mai bine la raliul la care eşti. Acasă intervin şi obligaţiile zilnice, unele din ele neputând fi amânate, cum ai face-o cand eşti plecat şi astfel eşti nevoit să te ocupi şi de ele, mai ales în timpul recunoaşterilor. Asta ar fi partea negativă. Partea pozitivă e că ai susţinere mai mare pe marginea probelor, cei ce nu reuşesc să fie alături de tine în deplasări (din diferite motive) având în acest fel posibilitatea de a te urmări live, mai ales că la Cluj unele probe sunt şi foarte aproape de oraş.

 

 

A.E.M.: Anul trecut ai concurat în dreapta lui Sebastian Gioarsă atât la Raliul Clujului cât și la Raliul Sibiului. Ce poți să ne spui despre această colaborare?

 

R.M.: Cu Seba am luat startul prima dată la ultima etapă a sezonului sau de debut, în 2011. A urmat în 2013 să facem un sezon complet împreuna. 2014 pot spune că a fost un an de pauză, am participat împreună doar la prima etapă, urmând ca Seba să adune experienţă alături de unul dintre cei mai buni copiloţi de la noi, Sebastian Itu. Eu am continuat să îl susţin „din umbră”, ajutându-l pe partea de comunicate de presă, apoi fiindu-i şi antrenor personal. În 2015, în urma achiziţionării unui Renault Twingo R2 Evo, am luat startul din nou împreună la etapele de asfalt ulterioare, materialul de concurs având la momentul respectiv doar kit-ul pentru această suprafaţă.

 

 Poza 2

A.E.M: Ce planuri ai pentru acest an competițional? La ce raliuri ți-ai propus să participi?

 

R.M.: Momentan nu am nici un plan pentru sezonul 2016 al CNR, atenţia mea fiind îndreptată mai mult către Ultimate Smartfit Challenge, un campionat de crossfit desfăşurat la Timişoara, la care am participat şi anul trecut. Nu exclud posibilitatea participării la câteva raliuri, atât timp cât acestea nu se suprapun cu USC.

 

 

A.E.M.: Știu că de cele mai multe ori costurile participării la un raliu sunt destul de ridicate. Consideri că există suficientă susținere pentru cei care practică acest sport?

 

R.M. : Într-adevăr nu este deloc uşor financiar să iei startul la un raliu, chiar şi în condiţiile în care materialul de concurs nu este unul de top. Consider că susţinerea nu este niciodată suficientă, tot timpul fiind loc de mai bine.

 

 

A.E.M.: Excelezi pe locul din dreapta în timpul competițiilor de motorsport! Nu te-a tentat niciodată să iei și locul pilotului?

 

R.M. : Nu, nu sunt şi nu am fost tentată de locul pilotului. Prefer să rămân în dreapta, pentru că pot face o treabă net superioară decât dacă aş fi la volan.

 

 

A.E.M.: Știu că ești antrenor personal de fitness si instructor liceniat TRX. Cum îmbini cu succes cele două activități?

 

R.M. : Nu neapărat activitatea din fitness, ci locul în care o desfăşor, îmi permite să pot avea şi alte activităţi indiferent de natura lor şi de timpul necesar realizării lor. Reuşesc să o îmbin cu succes cu activitatea din raliuri mulţumită „familiei” mele de la T Gym (sala la care antrenez), care ma susţine în cariera din motorsport şi mă ajută când sunt nevoită să lipsesc din cauza unui raliu sau a unor teste.

 

 

A.E.M.: Fotografia, jurnalismul și cunoștințele de proiecție video sunt câteva dintre pasiunile care te-au recomandat ca și responsabil de site-ul Rally Max. Ce poți să ne spui despre acest proiect?

 

R.M.: Am dat startul proiectului RallyMax în 2009 din dorinţa de a aduce un plus de mediatizare în lumea motorsportului. Aş spune că a fost şi este un proiect de succes, deşi în prezent nu mă mai ocup de acest site. Din fericire am găsit o persoană la fel de pasionată ca şi mine, pe Rareş Fetean, care nu doar că a preluat fraiele site-ului în momentul în care eu nu am mai putut să mă ocup de el, ci a şi reuşit să îl crească foarte mult.

 

 

A.E.M.: Având în vedere palmaresul și experiența de-a lungul timpului, crezi că putem să scăpăm vreodată de misoginismul bărbaților în ceea ce privește abilitățile noastre la volan în viața de zi cu zi? 

 

R.M.: Nu! Cred că de misoginism nu vom scapa niciodată. Acesta este şi va fi prezent indiferent de domeniu sau situaţie, nu doar în ceea ce priveşte abilităţile femeilor la volan!

 

Îți mulțumim pentru timpul acordat și îți dorim mult succes!

 

share with facebook

Adauga comentariu

0 comentarii