• Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Google+
  • Blogspot
< Inapoi

Filtrul de particule diesel
15.07.2016

Poza 1

Unul dintre cele mai controversate sisteme apărute la noile versiuni ale motoarelor diesel este filtrul de particule. Principalul rol al acestuia este de a reduce poluarea, prin „prinderea” particulelor eliberate după ardere, cele mai importante fiind cele de carbon. Mai pe înţelesul tuturor, acesta elimină particulele de funingine din gazele de eşapament. Sistemul include o funcţie de autocurăţare, executată în mod automat în timpul mersului şi poate dura maximum 25 de minute, moment în care, consumul de combustibil poate creşte.

 

Eficienţa acestor sisteme este remarcabilă, ajungând de cele mai multe ori la reţinerea a 85% din particulele nocive sau chiar şi la 100%. Dar filtrele de particule moderne nu aduc numai beneficii, ci şi probleme destul de mari dacă urmărim fenomenul şi serviciile lor de anulare apărute în ultimul timp. Filtrul de particule a apărut aproximativ acum 10 ani şi practic a însemnat unul dintre principalele sisteme tehnologice ce au permis trecerea de la Euro 3 la Euro 4. Filtrul de particule este poziţionat pe traseul de evacuare al maşinii şi are rolul de a „sparge” particulele nocive de mari dimensiuni în unele de dimensiuni mai mici. La bază, filtrele de particule sunt de mai multe tipuri, însă, în final ele au același rol.

 

Regenerarea filtrului de particule

 

Cea mai mare problemă a filtrului de particule este faptul că, la un anumit număr de kilometri parcurşi, acesta are nevoie de regenerare. Aceasta se face în mod automat, în general prin creşterea temperaturii din galeria de evacuare prin diferite procedee. Atunci, particulele nocive sunt eliminate, astfel încât filtrul poate funcţiona din nou la eficiență maximă. Totuși, din cauza turațiilor reduse din traficul urban, regenerarea nu se poate efectua cu succes în anumite momente. Motorul intra în modul de avarie, puterea fiind redusă, turaţia limitată, regenerarea trebuind să fie făcută printr-o procedură destul de complicată. De principiu, procedura este menţionată de fiecare producător în parte, însă la bază, șoferul trebuie să meargă cu viteză constantă, la o turație mai ridicată, pentru a ajuta filtrul să se regenereze. Însă, acest lucru este aproape imposibil în traficul din oraș, ceea ce înseamnă că este necesară ieșirea pe un drum mai liber. Timp pierdut, carburant irosit și nervi. În teorie, o mașină cu filtru de particule trebuie condusă la turaţii mai ridicate, însă, pentru anumiți utilizatori asta nu funcționează mereu.

 

                           

Filtrul de particule – ce este de făcut?

 

Un stil de condus fără subturaţii excesive şi inutile ale motorului va permite regenerarea automată a filtrului. În anumite condiţii de rulare (călătorii scurte), este posibil ca sistemul să nu activeze procesul automat de curăţare. Dacă filtrul de particule necesită curăţarea, iar condiţiile de deplasare nu permit iniţierea procedurii de curăţare automată, atunci lampa de control clipeşte. Continuaţi deplasarea, menţinând turaţia motorului la peste 2.000 rot/min. Dacă acest lucru nu se întâmplă, atunci, filtrul de particule poate fi regenerat în service, printr-o procedură indusă cu testerul de fabrică. În ultimul timp există foarte multe service-uri ce prestează servicii de curățare a filtrului, însă procedura nu dă rezultate întotdeauna. În cazuri extreme, este posibilă anularea completă a filtrului, această operațiune necesitând scoaterea fizică de pe mașină a filtrului, dar și rescrierea softului pentru motor, care trebuie să „știe” de lipsa filtrului și să funcționeze fără acesta. Totuși, această procedură aduce multiple neplăceri, printre care apariția fumului în timpul acceleraţiei sau un consum mai mare de combustibil. Există și posibilitatea înlocuirii filtrului de particule cu unul second-hand sau cu unul aftermarket, însă problemele pot reapărea oricând. Un filtru de particule nou este extrem de scump, în general costurile depăşind 1.500 de euro.

 

Filtrul de particule – noile tehnologii

 

Noile modele de filtre de particule care sunt montate pentru generațiile actuale de propulsoare diesel au din ce în ce mai puține probleme. Practic, doar generațiile mai vechi pot da bătăi de cap. Dacă aveți un model care are probleme cu filtrul de particule, recomandarea principală este să conduceți mai turat, chiar dacă valorile de consum vor crește ușor. Astfel, evitați colmatarea filtrului, reparațiile scumpe și timpul pierdut pentru vizitele în service sau drumuri extraurbane pentru regenerare.

 

Atentie!

 

Nu se recomandă oprirea motorului în timpul procesului de curăţare! Dacă procesul de regenerare este întrerupt de mai multe ori, există riscul crescut de provocare a unei avarii grave de motor. 

                                                                                                                                                                    Alice Balais

 

share with facebook

Adauga comentariu

0 comentarii