• Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Google+
  • Blogspot
< Inapoi

HORAŢIU SAVU- Despre hobby-uri si viata
13.01.2016

Poza 4Este medic stomatolog de profesie și pilot de raliuri în timpul liber. Un mix destul de interesant, nu-i așa? Noi am stat de vorbă cu Horațiu Savu despre cum reușește să găsească echilibrul dintre cele două domenii atât de diferite, dar și despre cum a fost anul 2016 și care sunt planurile pentru viitor.

 

 

Autoelite.ro: Bună ziua! Vă mulțumesc pentru timpul acordat acestui interviu. Spuneți-ne pentru început, cum a fost anul care tocmai a trecut, din punct de vedere profesional?

 

Horațiu Savu: Bună ziua AutoElite.ro și vă mulțumesc și eu pentru interesul arătat activităților noastre. Din punct de vedere profesional pot spune că am avut un an deosebit, cu multe realizări și pacienți mulțumiți.

 

 

A.E.: Faceți cunoștință cu cititorii noștri! Care sunt cele mai potrivite 3 adjective pentru a îl descrie pe omul Horațiu Savu?

 

H.S.: Încep cu o glumă: înainte eram lăudăros, dar acum sunt perfect. Cred că cele 3 adjective care mă caracterizează cel mai bine sunt seriozitatea, corectitudinea și perseverența. Chiar dacă, pe parcursul anilor, am avut uneori de suferit din cauza aceasta.

 

 

A.E.: Profesați ca medic stomatolog, dar aveți un palmares minunat în ceea ce privește raliurile. În ce moment al vieții ați descoperit pasiunea pentru pilotaj?

 

H.S.: Am practicat ciclismul de performanță între 14 și 17 ani și, ca atare, am parcurs mulți kilometri pe drumurile țării în vecinătatea mașinilor, atâtea câte erau în acele vremuri. Trecerea de la 2 la 4 roți mi s-a părut o chestie normală, la fel ca și trecerea de la competițiile pe 2 roți la pilotaj.

 

 

A.E.: Puteți să ne împărtășiți câteva impresii despre perioada de început? Ați urmat un plan bine conturat sau întâmplarea a făcut să ajungeți să obțineți nenumărate titluri de-a lungul timpului?

 

H.S.: Bineînțeles că începuturile au fost tulburi, dominate de frica de a nu te face de râs. Însă, după câteva concursuri locale câștigate în Cluj-Napoca, cu mașina familiei, o bătrână Dacia 1100, care la acea vreme avea peste 20 de ani, am hotărât împreună cu un bun prieten, Alexandru Rusu, fost campion național la karting, să ne prezentăm în 1993 la o competiție de promovare din acea perioadă.  Promo Rally Cupa Castrol, căci așa se numea competiția, oferea la final primilor 10 clasați licența de pilot pentru Campionatul Național de Raliuri. Cu ajutorul unor prieteni pasionați de la care am învățat foarte multe lucruri legate de mecanica mașinilor de curse, am reușit să modificăm bătrâna Dacie într-o mașină destul de competitivă pentru acea perioadă și așa ne-am trezit că luăm startul în Campionatul Național de Raliuri, ediția 1994. Și cum de obicei, începutul este mai greu, restul a venit de la sine, călăuzit de cele trei adjective enumerate mai sus, iar rezultatele nu au întârziat să apară.

 

 

Poza 3A.E.: La ultimele competiții ați concurat la volanul unui Mitsubishi Lancer Evo IX. Cât de importantă este mașina pentru rezultatele unui pilot de raliuri?

 

H.S.: Practicăm un sport în care calitatea materialului de concurs este primordială în atingerea performanței. Insă față de alte sporturi tehnice, aici sunt mii de piese în mișcare sau staționare, care pot hotărî rezultatul competiției. Cedarea unei piese cât de mici, dar care are atribuții importante în funcționarea corectă a mașinii, poate face diferența dintre un abandon sau o victorie. Din păcate, mașina cu care am concurat se apropie de finalul carierei sale sportive, fiind îmbătrânită atât fizic cât și moral, între timp apărând modele mult mai evoluate din punct de vedere tehnic.

 

 

A.E.: Copilotul dumneavoastră este Alexandru Giușcă. Cât de important este copilotul într-o cursă de raliuri și ce ne puteți spune despre colaborarea cu dânsul?

 

H.S.: Raliurile sunt prin excelență un sport de echipă, chiar dacă la prima vedere pare a fi un sport individual. Într-o cursă serioasă, copilotul are aceeași importanță ca și pilotul. Fără un copilot bun degeaba emiți pretenții la un loc fruntaș, fiind aproape imposibilă memorarea probelor speciale, mai ales în condițiile regulamentare actuale.

Colaborarea cu Alin am început-o acum 3 ani, după ce am experimentat o mulțime de copiloți pe parcursul celor 20 de ani de motorsport. Am reușit, în scurt timp, să devenim un echipaj sudat, iar rezultatele nu au întârziat să apară. Și pentru că am spus despre raliuri că sunt un sport de echipă, nu trebuie să îi uitam pe mecanicii noștri fără ajutorul cărora nimic nu ar funcționa competitiv.

 

 

Poza 2A.E.: Pentru al doilea an consecutiv ați obținut titlul de Campionii României la Clasa 3 în cadrul Campionatului National de Raliuri Dunlop 2015. Felicitări! Care au fost cele mai mari provocări întâlnite în competiție?

 

H.S.: Mulțumim pentru felicitări! Știam de la începutul anului că ne aliniem la start cu o mașină îmbătrânită, așa că cea mai mare frică a fost, în ciuda unor investiții destul de mari înaintea sezonului și pe parcursul anului, că oricând poate ceda ceva. Și cum este vorba românului că de ceea ce ți-e frică nu scapi, am avut o multitudine de probleme tehnice pe parcurs, dar, de fiecare dată am reușit să ajungem la final. Poate și de aici ne-am confruntat cu o lipsă de combativitate în duelurile directe cu valoroșii noștri adversari, dar, din păcate, în condițiile economice actuale, toți paricipanții clasei noastre posedă cam același material de concurs învechit și predispus la defecțiuni. Însă, până la urmă, norocul a fost de partea noastră.

 

 

A.E.: Cât creşte pulsul unui pilot în timpul unei curse? Considerați că raliurile reprezintă un sport periculos?

 

H.S.: Cred că nu putem pune problema strict. Pulsul unui pilot depinde foarte mult de gradul său de antrenament. De asemenea, oboseala are un cuvânt greu de spus pe parcursul unei probe speciale. Sunt probe de 2,5 km, similare unui sprint, sau probe de 30 km în care trebuie să îți dozezi efortul pentru o perioadă mai lungă de timp. Personal, nu sunt afectat de fluctuațiile pulsului, considerându-mă foarte bine antrenat din punct de vedere fizic, 6 zile din 7 alocând o oră acestui tip de pregătire.

Orice tip de motorsport este periculos, atât pentru cei care îl practică cât și pentru spectatori. De aceea trebuie respectate regulile construite cu atâta migală de Federația Internațională a Automobilului. Bineînțeles că accidentele pot să apară, dar rata mortalității și a injuriilor sportivilor este extrem de redusă, raportată la numărul de practicanți. Evoluția sistemelor de securitate a mașinilor te ferește, în 99% din cazuri, de repercursiuni grave.      

 

    

A.E.: Sunteți de părere că există o vârstă maximă până la care un pilot poate activa în acest domeniu?

 

H.S.: Îmi place să cred că vârsta e doar un număr (bineînțeles, în limita bunului-simț), iar experiența are un cuvânt mare de spus în acest sport. Cu cât ai mai mulți kilometri parcurși, cu atât ești mai stăpân pe mașină și poți anticipa reacțiile acesteia. Dar, aici, iarăși ne lovim de bugetele disponibile pentru parcurgerea acestor kilometri.

 

 

A.E.: Este un pilot de raliuri și un șofer bun pe drumurile publice? Sau nu considerați că este o regulă?

 

H.S.: Evident că vrând-nevrând, chiar și ultimul clasat în Campionat este mult mai bun decât orice alt șofer. Datorită situațiilor limită pe care le poți întâlni doar pe un drum cu circulație închisă, câștigi capacitatea de a anticipa comportamentul mașinii și chiar și a celorlalți participanți la trafic. Eu consider raliurile ca fiind cea mai complexă ramură a motorsportului, traseele fiind acoperite cu asfalt uscat sau ud, macadam uscat sau ud, noroi, bolovani, gheață sau zapadă, ceea ce îți dezvoltă aptitudini de a înțelege orice suprafață de rulare cu care te-ai putea întâlni în viața de zi cu zi.

 

 

A.E.: Dat fiind că este prima lună a anului 2016, spuneți-ne vă rog, care este targetul dumneavoastră pentru acest an!

 

H.S.: Ca în fiecare an, vom fi bucuroși în primul rând dacă ne vom putea alinia la startul Campionatului. Target-ul nostru rămâne neschimbat, un loc în primii 3 la clasa și în primii 10 în cadrul clasamentului general.

 

 

A.E.: Mulțumim pentru interviul acordat și vă dorim mult succes la toate competițiile care vor urma! În final ați dori să le transmiteți ceva fanilor împătimiți ai motorsportului?

 

H.S.: Cu mare plăcere și vă mulțumim și noi încă o dată pentru interesul arătat sportului nostru favorit. Și pentru că de câțiva ani lucrurile nu prea merg în motorsportul românesc așa cum ne-am dori noi, sportivii, am fi foarte încântați dacă am putea readuce, prin evoluțiile noastre, spectatorii înapoi pe marginea probelor speciale. De aceea, ca prim pas, vă invităm pe toți la raliu!

Poza 1

 

Magdalena Gliga

 

share with facebook

Adauga comentariu

0 comentarii